България в Shell Eco-marathon
В Shell не просто развиваме бъдещите енергийни решения, ние инвестираме в енергийните лидери и иноваторите на утрешния ден. Shell Eco-Marathon е платформа с фокус върху младежите зад иновациите, които ще ни донесат бъдеще с по-чиста енергия. България има дългогодишна история в Shell Eco-Marathon, а нашите отбори заемат своето достойно място сред европейските участници.
Зa Shell Eco-Marathon
Shell Eco-Marathon е сред водещите програми за енергийна ефективност за студенти в световен мащаб. Тя цели да разшири границите на технически възможното и да вдъхнови младите да станат водещи учени и инженери в областта на бъдещите енергийни решения. Програмата е платформа за отбори от ученици и студенти, в която прилагат уменията си в сферата на науката, технологиите, инженерството и математиката, за да създадат собствени енергийно ефективни автомобили, с които се състезават на пистата.
История на Shell Eco-Marathon
Инициативата се заражда през 1939 г., когато Боб Грийншийлдс, тогавашният директор по развойна дейност на Shell, се обзалага приятелски с колегите си от Shell Oil Company в САЩ за това кой може да измине най-голямо разстояние с едно и също количество гориво. Боб постига 20,8 км за литър, поставя рекорд и създава наследство, което е живо и днес.
Официалното начало на Shell Eco-Marathon е поставено през 1985 г., когато във Франция 25 отбора мерят ефективността на своите дървени автомобили във формат, който полага основите на състезанието, което познаваме и обичаме! Досега в Shell Eco-Marathon са участвали повече от 100 000 студенти от стотици университети от над 60 държави.
В сърцето на състезанието е старо като света предизвикателство, чийто отговор ще има дългосрочни последствия за всички нас – как можем да изминем възможно най-голямо разстояние с възможно най-малко енергия. За да създадат автомобил, който може да изпита тази теория, студентите трябва да достигнат до границите на уменията си в сферата на дизайна, технологиите и инженерството на пистата и извън нея. Настоящият пистов рекорд за бензинови прототипи е 3771 км за един литър гориво – разстоянието от Лондон до Рим и обратно!
Научете повече за Shell Eco-marathon тук (отваря се в нов прозорец).
Shell Eco-Marathon днес
Днес отборите могат да избират различни източници на енергия, с които да задвижват автомобилите си – двигатели с вътрешно горене, електрически батерии или водородни горивни клетки, както и да използват всякакви материали, като усъвършенствани въглеродни влакна или бамбук.
Сезон 2022 на Shell Eco-Marathon съчетава най-доброто от физическите и виртуалните ни съревнования. От безопасното връщане на събитията на писта до вече утвърдената виртуална програма и нови дигитални уроци с отраслови експерти този сезон обещава да предложи на студентите ни повече възможности да тестват уменията си в сферата на науките, технологиите, инженерството и математиката, отколкото досега!
Минисъбитията през 2022 г. ще са по-малки и по-достъпни и ще се провеждат на специално избрани писти във всеки район. При провеждането им ще се спазват подходящи мерки за опазване на здравето и безопасността на участниците. Състезанията с българско участие ще бъдат 2 през текущия сезон:
- Между 31 май и 03 юни в Асен, Нидерландия ще се състезават отборите ни с автомобили градски тип, захранвани с водородна горивна клетка;
- Между 3 и 6 юли в Ногаро, Франция ще се представят отборите с прототипи, захранвани с електрическа батерия.
Запознайте се с българските отбори
От 2008 г. насам България участва със свои отбори в европейското издание на Shell Eco-marathon. Родните отбори достойно представят страната ни в състезанието за интелигентна мобилност и енергийна ефективност на пътя.
Технически университет – София
Българският пионер в Shell Eco-Marathon участва в инициативата от 2008 г. в категория „градски тип“, защото според студентите тази категория има огромен потенциал за иновации. Отборът залага на капкообразна форма на купето като максимално аеродинамична.
В началото студентите на ТУ-София разработват хибридни двигатели, след това се спират на електродвигатели, като в различните издания на състезанието използват електрическа батерия (plug-in) или водородна горивна клетка. Отборът често се радва на класиране в Топ 3 в своята категория.
Представяне на TUS Team от Технически университет - София
Title: Представяне на TUS Team от Технически университет - София
Duration: 2:33 minutes
Description:
Представяне на отбора TUS Team, състезаващ се в Shell Eco-marathon, категория Градски тип, задвижван с водородна горивна клетка.
Представяне на TUS Team от Технически университет - София Transcript
[Чуваме вдъхновяваща музика]
[Animated sequence]
Анимация на колички на шарен фон
[Text displays]
Shell Eco-marathon e сред водещите програми за енергийна ефективност за учениции студенти в световен мащаб.
Запознайте се с TUS Team – отбора от технически университет – София
{ Scene transition }
[Text displays]
Божидар Катевски
Транспортна техника и технологии, IV курс
[Божидар Катевски говори]
Ние разработваме болид, който се задвижа с водородна горивна клетка и ще участваме на състезанието на пистата Занфорд в Нидерландия.
{ Scene transition }
[Text displays]
Доц. Пламен Пунов
Факултет по транспорта и ръководител на TUS Team
[доц. Пламен Пунов говори]
Oтборът, който участва в това състезание има дългогодишна традиция, като участва в Shell Eco-marathon от 2008 г.
Най-добрите ни постижения през годините са три втори места също така имаме едно трето място и едно четвърто място, така че бих казал, че сме един от водещите отбори в категорията Градски тип автомобил, задвижван от водородна горивна клетка.
{ Scene transition }
[Text displays]
Станчо Иванов
Транспортна техника и технологии, IV курс
[Станчо Иванов говори]
Тази година там ще се състезаваме с 65 отбора от различни държави.
Целта ни е да използваме минимално количество изразходена енергия, за максимално дълго растояние.
{ Scene transition }
[Text displays]
Радослав Илиев
Автоматика, информационна и управляваща техника, IV курс
[Радослав Илиев говори]
Тази година сме решлили да направим едно нововъведение, което ни възникна като идея при лабораторни изпитания на горивната клетка.
То е да използваме суперкондензатори с цел кумулиране на енергията и използването й на по-късен етап. Защото това ще намали разхода на горивната клетка при по-труден терен.
Целта ни е теоретично с нашия проект „Феникс“ с 1 кг. водород да можем да изминем над 1000 км.
{ Scene transition }
[Божидар Катевски говори]
С помощта на бизнеса и институциите интегрирането на тази система, която използваме в това състезание би спомогнало да се намалят вредните емисии при управление на моторни превозни средства.
Това ще намали въглеродните емисии, ще направи околната среда по-чиста и ще се намали финансовата тежест върху масовия потребител
{ Scene transition }
[Станчо Иванов говори]
Последните две седмици съм всеки ден тук. Вчера, например, от 10 сутринта до 10 вечерта седяхме, за да сглобим и подготвим количката за Нидерландия. Работим всеотдайно и даваме всичко от себе си, за да направим нашата количка един много добър продукт.
За бъдещата си реализация ще се стремя да продължа работата си като инженер в някоя от големите автомобилни компании. Смятам, че участието ми в Shell Eco-marathon ще допринесе за това, тъй като тук видях доста нови технологии и как нещо се създава от нулата
{ Scene transition }
[Божидар Катевски говори]
Със създаването на нашия автомобил, на нашия болид, ние се явяваме един вид иноватори, които показваме възможносттите, които Техническия университет ни дава.
Това е бъдещето на транспорта
{ Scene transition }
[Visual]
Кадър на отбора пред автомобила
{ Scene transition }
[Text displays]
Юни 2022
{ Scene transition }
[Visual]
Логото на Shell на бял фон.
Русенски университет „Ангел Кънчев“
2014 г. бе дебютна за отбора AVTOMOBILIST на Русенски университет „Ангел Кънчев“. Те избраха автомобил в категория „прототипи“, задвижван с електрическа батерия. Отборът доказва качеството на работата си като се класира в Топ 10 в своята категория.
През 2017 г. в надпреварата се включва и втори отбор от Русенския университет - HydRU Racing Team, който се състезава в категория „градски тип“, задвижван от водородна горивна клетка. Техният автомобил спечели награда за най-добър дизайн в предварителния кръг на състезанието Shell Eco-marathon Challenger Event в Турция.
Представяне на отбор Avtomobilist от Русенски университет „Ангел Кънчев“
Title: Представяне на отбор Avtomobilist от Русенски университет „Ангел Кънчев“
Duration: 3:15 minutes
Description:
Представяне на отбор Avtomobilist, състезаващ се в Shell Eco-marathon, категория Прототип, задвижван с електрическа батерия.
Представяне на отбор Avtomobilist от Русенски университет „Ангел Кънчев“ Transcript
[Чуваме вдъхновяваща музика]
[Animated sequence]
Анимация на колички на шарен фон
[Text displays]
Shell Eco-marathon e сред водещите програми за енергийна ефективност за учениции студенти в световен мащаб.
Запознайте се с отбора от Русенски университет „Ангел Кънчев“ Тeam Avtomobilist, състезаващ се в категория „Прототип“, задвижван с електрическа батерия
{ Scene transition }
[Text displays]
Салим Куйтов
IV курс, Двигатели и транспортна техника, капитан на Team Avtomobilist
[Салим Куйтов говори]
Най-голямото ни постижение до момента е 472 км. с 1 kW електричество. Това се равнява на около 20 стотинки. Другото ни голямо постижение е през 2019 г., където взехме награда за дизайн с нашия нов автомобил DTT 3. Уверени сме, че през този сезон ще подобрим нашия рекорд.
[Text displays]
Доц. Симеон Илиев, преподавател в катедра „Двигатели и транспортна техника“, ръководител на Team Avtomobilist
[доц. Симеон Илиев говори]
Нашето участие в това състезание датира от 2014 г. Ние се състезаваме в клас ,,прототипи”, задвижвани от електрическа батерия. Тази година нашите нововъдения са: разработили сме бордова система за управление на електромобил, с която се стремим да оптимизираме разхода на енергия в самия автомобил. Тази система беше патентована и благодарение на този патент спечелихме наградата ,,Изследовател на годината‘‘. Теглото е намалeно значително – до 27 кг. Също така сме оптимизирали аеродинамиката, с което значително да намалим разхода на енергия.
Софтуерът, с който е проектиран самият автомобил е CATi AVI 5. Той е софтуер от най-високо ниво и благодарение на него целият автомобил е проектиран в цифров вид. Много от елеметите могат да бъдат директно изработени, с помощта на 3D принтери и принтери, базирани на такива адитивни технологии, които намират приложение в съвременното автомобилостроене.
{ Scene transition }
[Text displays]
Елица Накова
Изпитване на двигатели с вътрешно горене, дипломантка
[Елица Накова говори]
От 2017 г. съм пилот на автомобила и участвам в международното състезание Shell Eco-marathon. Тази година подобренията по колата бяха направени с цел ергономия на пилота. Сигурността на автомобила е на първо място в състезанието Shell Eco-marathon, затова автомобилът е оборудван с 5-точкови колани, които гарантират защитата на пилота по време на управлението на автомобила. Самият волан е изработен така, че да натоварва минимално крайниците на пилота, което също допринася за комфорта. Бутоните му са разположени толкова достъпно, за да няма нужда пилотът да сваля ръцете си по време на управление на автомобила
{ Scene transition }
[Text displays]
Галя Николова
Промишлен дизайн, I курс
[Галя Николова говори]
В състезанието ми е интересно това, че не е за бързина и не е срещу друг участник, а е по-скоро да се състезаваш със себе си. Това е моята дефиниция за успех в живота, защото смятам, че победителите в живота са тези, които побеждават слабостите си. Нашата специалност е широкообхватна, ние сме инженерен дизайн и затова искам да участвам в състезанието, защото ще ми даде добър опит и познания в нашата сфера.
{ Scene transition }
[Text displays]
Славена Атанасова
Диагностика, обслужване и ремонт на транспортна техника, дипломантка
[Славена Атанасова говори]
Електрическите автомобили все повече навлизат в нашето ежедневие, затова ние сме толкова амбицирани и отделяме част от свободното си време да работим по този прототип.
{ Scene transition }
[Салим Куйтов говори]
Участието ми в Shell Eco-marathon ми помогна да се реализирам на пазара на труда като инженер-конструктор в голяма инженерна компания, която прави продукти и продава за целия свят.
{ Scene transition }
[Visual]
Кадър на отбора до автомобила
{ Scene transition }
[Text displays]
На мини-състезанието на Shell Eco-marathon в Ногаро, Франция през юли 2022 г. студентите от Тeam Avtomobilist записаха рекорд в своята история с пробег от 505 км. с 1 kWh електричество.
Резултатът ги класира на 7-мо място в категорията „Прототип“, завдижван с електричество.
Юни 2022
[Visual]
Логото на Shell на бял фон.
Представяне на HydRu Racing Team от Русенски университет „Ангел Кънчев“
Title: Представяне на HydRu Racing Team от Русенски университет „Ангел Кънчев“
Duration: 3:24 minutes
Description:
Представяне на отбора HydRu Racing Team, състезаващ се в Shell Eco-marathon, категория „Градски тип“, задвижван с водородна горивна клетка.
Представяне на HydRu Racing Team от Русенски университет „Ангел Кънчев“ Transcript
[Чуваме вдъхновяваща музика]
[Animated sequence]
Анимация на колички на шарен фон
[Text displays]
Shell Eco-marathon e сред водещите програми за енергийна ефективност за учениции студенти в световен мащаб.
Запознайте се с отбора от Русенски университет „Ангел Кънчев“ HydRU Racing team, състезаващ се в категория „Градски автомобил“ с водородна горивна клетка.
{ Scene transition }
[Text displays]
Доц. Иван Белоев
Преподавател в катедра „Транспорт“, ръководител на HydRU Racing team
[Доц. Иван Белоев говори]
Идеята за нашето участие в Shell Eco-marathon дойде по студентска инициатива през 2015 г. Група студенти дойдоха при мен с идеята да създадем един екологичен автомобил. Ние поехме предизвикателството. Създадохме четири прототипа на градски автомобил, задвижван с водородна горивна клетка. Всяка година ние оптимизираме механиката, електрониката за цялостното ни представяне. Имахме доста големи успехи, като заехме пето място и спечелихме купата за ,,Цялостна изработка и дизайн на автомобила‘‘. Много от студентите след завършването си и преминаването си през отбора, се реализираха във водещи компании в автомобилостроенето.
{ Scene transition }
[Text displays]
Доц. Димитър Грозев
Преподавател в катедра „Транспорт“
[доц. Димитър Грозев говори]
Ако погледнете средната скорост на едно състезание, тя обикновено е около 25-26 км/ч, а максималната е към 50, изглежда, че състезанието минава почти лежерно. Напрежението е много голямо. Лично за мен това е голям адреналин, тъй като излизаме на писта, на която се състезават реални автомобили и мотоциклети и конкуренцията е доста сериозна.
{ Scene transition }
[Text displays]
Юлиана Николова
Технология и управление на транспорта, III курс
[Юлиана Николова говори]
Средното ми образование съм завършила със специалност график и мисля да използвам тези мои качества и умения, свързани с дизайна, за да мога да подобря следващия автомобил. И ако могат да ме изберат за пилот догодина.
Чрез новия дизайн на автомобила ще подобрим ергономията и това ще намали разхода на гориво. Много съм щастлива, че участвам в HydRU Racing team – отбора на Русенски университет, защото имам възможността да науча много за технологията на водородните автомобили.
{ Scene transition }
[Text displays]
Димитър Константинов
Докторант в катедра „Телекомуникации“
[Димитър Константинов говори]
Тази година за първи път използвахме суперкондензатори, като буфер на енергия, също така за първа година използвахме рекуперацията на спирачните апарати, за да превръщаме кинетичната енергия в електрическа. Наблегнахме много тази година на използването на 3D сканиране и 3D принтиране. Принтирали сме доста от елементите на колата на 3D принтер.
{ Scene transition }
[Text displays]
Доц. Георги Христов
Преподавател в катедра „Телекомуникации“
[Доц. Георги Христов говори]
Когато започнахме преди няколко години да работим по тази инициатива или по тази идея беше от чисто технологичен интерес, някаква страст. Но с течение на времето, особено с последното развитие на геополитическата обстановка, ние успяхме да оценим колко е важно това, което правим, тъй като благодарение на развитието на тези технологии, инвестиране на знания и развиване на тази технология, скоро човечеството ще стане изключително енергийно-независимо. Но това не е най-важното. Най-важното е, че тези технологии силно намаляват въглеордния отпечатък върху природната среда и по този начин ние ще започнем да живеем в един по-хубав и по-приятен за живеене свят.
{ Scene transition }
[Доц. Димитър Грозев говори]
За мен е голяма емоция да виждам как студентите комуникират помежду си, с пилота, предават си информация, предават информация на старта и искрено се надявам много повече студенти от нашия университет да могат да се включат в това начинание и да изпитат това огромно удоволствие.
{ Scene transition }
[Visual]
Кадър на отбора с автомобила от състезанието в Асен, Нидерландия
{ Scene transition }
[Text displays]
На мини-състезанието на Shell Eco-marathon в Асен, Нидерландия през май 2022 г. HydRU Racing team се класира на 7-мо място в категорията „Градски тип“ автомобил, завдижван с водородна горивна клетека.
Автомобилът измина 108 км. с 1 куб. м. водород.
Юни 2022
{ Scene transition }
[Visual]
Логото на Shell на бял фон.
Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров”, гр. Чепеларе
Със своя успешен дебют в Shell Eco-marathon Европа 2013 младият гимназиален отбор от Родопите доказа, че пред амбицията на младите и талантливи хора няма бариери. Те се състезават в категория „прототипи“ задвижвани с електрическа батерия. Отборът се стреми да разработва нов дизайн и да прави различни подобрения върху автомобила всяка година.
Представяне на отбор Blue-EV от ПГ СГСТ „Никола Вапцаров“, гр. Чепеларе
Title: Представяне на отбор Blue-EV от ПГ СГСТ „Никола Вапцаров“, гр. Чепеларе
Duration: 2:56 minutes
Description:
Представяне на отбор Blue-EV, състезаващ се в Shell Eco-marathon, категория Прототип, задвижван с електрическа батерия.
Представяне на отбор Blue-EV от ПГ СГСТ „Никола Вапцаров“, гр. Чепеларе Transcript
[Чуваме вдъхновяваща музика]
[Animated sequence]
Анимация на колички на шарен фон
[Text displays]
Shell Eco-marathon e сред водещите програми за енергийна ефективност за учениции студенти в световен мащаб.
Запознайте се с отбор Blue-EV от ПГ СГСТ „Никола Вапцаров“, гр. Чепеларе, състезаващ се в категория Прототип, задвижван от електрическа батерия
{ Scene transition }
[Text displays]
Инж. Тодор Лазаров
Преподавател по „Мехатроника“, Ръководител на отбор Blue-EV
[инж. Тодор Лазаров говори]
Състезанието за нас започна още в далечната 2013 г., когато за пръв път отборът стартира в категория ,,Електрически автомобили – прототипи“. Тази категория е доста актуална в днешно време, тъй като масово автомобилите преминават от вътрешно горене към електрически мотори. При тях коефицентът на полезно действие е два пъти по-голям, същевременно по време на движението електрическите автомобили имат нулев въглероден отпечатък.
{ Scene transition }
[Text displays]
Никола Чакъров
XI клас, специалност „Мехатроника“
[Никола Чакъров говори]
Уникалното за електрониката е, че е направена изцяло от нас в училище. И ние сме единственият отбор с телеметрична система, с която можем да следим състоянието на колата в движение. Аз се занимавам с проекта, защото получавам знания и защото искам да победим.
{ Scene transition }
[Text displays]
Валентин Хаджиев
X клас, специалност „Мехатроника“
[Валентин Хаджиев говори]
Аз се занимавам със софтуера и чрез този софтуер ние визуализираме данните на нашата телеметрия и така можем да казваме на състезателя къде да спира, къде да намалява и къде да дава газ. На мен ми е интересно, защото мога да се развивам в професионална насока и защото искаме да победим повече отбори. След като завърша училище искам да стана програмист. Чрез моя софтуер ние оптимизираме разхода на енергия на количката и можем да виждаме нейното изразходване в реално време.
{ Scene transition }
[Text displays]
Виолета Мекeрова
XI клас, специалност „Мехатроника“
[Виолета Мекирова говори]
На самото състезание печели този, който измине разстояние с най-малко енергия. Състезателният опит е около 40 минути. Благодарение на телеметрията имам в реално време реална връзка с отбора и така подобряваме резултата.
{ Scene transition }
[Text displays]
Костадин Златушкин
X клас, специалност „Мехатроника“
[Костадин Златушкин говори]
Аз съм в отдел механика, като се занимавам с кормилната система, спирачната, съхраняването на гумите и техния цолаж. Ако има по-малко съпротивление, има по-голям момент на въртене на колелото и чрез това ние изминаваме по-дълго разстояние.
{ Scene transition }
[Text displays]
Николай Чолаков
X клас, специалност „Мехатроника“
[Николай Чолаков говори]
Отговарям за безопасността на колата. Тази година имаме нови спирачни цилиндри. Колата е изработена от карбонов моноблок, който е много лек и много здрав. Също така имаме и 5-точков колан за сигурността на пилота.
{ Scene transition }
[Text displays]
Васил Димитров
VIII клас, специалност „Мехатроника“
[Васил Димитров говори]
В момента съм най-малкият в отбора, VIII клас ,,Мехатроника‘‘. В момента се уча от големите, когато навърша 16 години ще мога да участвам в състезанието Shell Eco-marathon. Мечтата ми е един ден да бъдем в челната тройка в Европа.
{ Scene transition }
[Visual]
Кадър на отбора до автомобила
[Всички в отбора в един глас]
Всяка година – по-добри.
{ Scene transition }
[Text displays]
На мини-състезанието на Shell Eco-marathon в Ногаро, Франция през юли 2022 г. отборът Blue-EV се класира на 5-мо място в категорията Прототип, завдижван с електричество.
Автомобилът измина 572 км. с 1 kWh електричество.
Юни 2022
[Visual]
Логото на Shell на бял фон.
Още в Енергия и иновации
Бъдещето на енергията
Ние използваме нашето ноу-хау, технологии и иновации, за да доставяме повече и по-чиста енергия за нарастващото население на света.
Съвместни иновации
Имате страхотна идея или иновативна технология? Ние търсим креативни хора, компании и организации, с които да си сътрудничим.