От самото начало през 1985 година във Франция, Shell Eco-marathon цели да насърчава и вдъхновява младите умове да откриват и реализират нови начини за създаване на по-устойчиви и екологични транспортни средства. Програмата предоставя възможност на гимназиални и университетски екипи да проучат и тестват всеки аспект на дизайна и технологиите в сферата на екологичния транспорт и устойчивото шофиране, като използват уменията си в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM). Целта на състезанието е създаването на иновативни и ултраенергийно ефективни автомобили, които в последствие биват тествани на пистата срещу мултинационална конкуренция.

В тазгодишното издание на Shell Eco-marathon, младите участници се състезаваха в 6 категории:

  1. „Прототип на двигател с вътрешно горене“;
  2. „Прототип на двигател задвижван с водородна горивна клетка“;
  3. „Прототип на двигател задвижван с електрическа батерия“;
  4. „Градски тип: двигател с вътрешно горене“;
  5. „Градски тип: двигател, задвижван с водородна горивна клетка“;
  6. „Градски тип: двигател, задвижван с електрическа батерия“.

Със своето разнообразие от категории, Shell Eco-marathon насърчава и предизвиква младите инженери от цял свят да създават, разработват и изпитват технически решения за създаване на превозни средства, които са по-ефективни, по-екологични и в крак с бъдещето.

Тази година участие взеха четири отбора от България:

  • отбор TUS, Технически Университет в София;
  • отбор HydRU, Русенски Университет „Ангел Кънчев“;
  • отбор Avtomobilist, Русенски Университет „Ангел Кънчев“; и
  • отбор BlueEV, Професионална гимназия по селско и горско стопанство „Н.Вапцаров", Чепеларе.

Отборът на ТУ - София е първият и най-опитен български отбор в състезанието. Създаден през 2008 г., отбор TUS участва в Shell Eco-marathon за впечатляващия 13-ти път. С три втори места, едно трето и едно четвърто зад гърба си, тази година отборът участва в категория градски автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка. Съставен от 7 души, екипът на TUS постигна енергийна ефективност от 164.5 km/m3 в 38-то издание на Shell Eco-marathon, което донесе на отбора престижното 5-то място в състезанието.

Прототипът на отбор HydRU, Русенски Университет „Ангел Кънчев“, участник в категорията „Градски тип: двигател, задвижван с водородна горивна клетка“
Прототипът на отбор HydRU, Русенски Университет „Ангел Кънчев“, участник в категорията „Градски тип: двигател, задвижван с водородна горивна клетка“

Независимо от нововъведените условия и правила, отбор HydRU успя да премине техническата инспекция още на първия ден от състезанието – с първия опит и преди всички останали отбори в своя клас. Това позволи на седемчленния екип на HydRU Racing Team да направи пет тренировъчни опита на пистата – повече от всички други отбори, участвали в състезанието. Автомобилът HydRU R6 е първият в категорията на градските автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка, който успява да запише успешен опит на пистата. Отбор HydRu измина трасето с дължина 15 678 метра в рамките на планираното време от 38 минути. Този опит е последван от други три успешни опита, което е не само рекорд в историята на отбора, но и бе отбелязано от самите организатори на събитието като голям успех, защото HydRU Racing Team е първият отбор, който успя да постигне това в рамките на тазгодишното издание на състезанието. HydRU Racing Team постави още един рекорд в рамките на Shell Eco-marathon Europe & Asia 2023 – съгласно данните от телеметричната система на организаторите, използвана за следене на използваната енергия и за отчитане движението на автомобилите по пистата, отборът е единственият в състезанието, който успява да премине границата от 100 км. сумарен пробег в рамките на четирите редовни и трите тренировъчни сесии.

Част от екипа на отбор Avtomobilist, Русенски Университет „Ангел Кънчев“и прототипът, задвижван с електрическа батерия
Част от екипа на отбор Avtomobilist, Русенски Университет „Ангел Кънчев“и прототипът, задвижван с електрическа батерия

Създаден през 2013 г. и участвал 10 пъти в Shell Eco-marathon, русенският отбор Avtomobilist постигна впечатляващи резултати на тазгодишното състезание. Под ръководството на Симеон Илиев за десета поредна година, осемчленният отбор Avtomobilist отбеляза енергийна консумация от 571 km/kWh, демонстрирайки изключителна ефективност в енергийната устойчивост. Това постижение класира отбора на 9-то място в състезанието в категорията с най-много участници - ,,Прототип на двигател, задвижван с електрическа батерия“. Отборът се отличи и със значителна еволюция на своя прототип - теглото на прототипа е редуцирано от първоначалните 70 килограма до само 28 килограма, реализирайки внушително подобрение в ефективността и оптимизацията на превозното средство.

Отбор Blue EV, Професионална гимназия по селско и горско стопанство „Н.Вапцаров", Чепеларе
Отбор Blue EV, Професионална гимназия по селско и горско стопанство „Н.Вапцаров", Чепеларе

Оптимизация на теглото от 70 до 28 килограма постигна и единственият български гимназиален отбор взел участие в Shell Eco-marathon – отбор Blue EV, представляващ Професионална гимназия по селско и горско стопанство „Н.Вапцаров", Чепеларе. Създаден през 2013 г., чепеларският отбор има богат опит в работата и създаването на прототипи с електрически батерии. Blue EV участва 8 пъти в Shell Eco-marathon и заслужено заема 5-то, 6-то и 7-мо място в състезанието. Тази година осемчленният екип на Blue EV демонстрира най-добра ефективност в своя трети опит, с енергийна консумация от 658.4 km/kWh.

Нашите дългогодишни партньори от Discordia и тази година осигуриха транспортирането на болидите на отборите, взели участие в състезанието.

Още веднъж с гордост и възхищение поздравяваме българските отбори за техните постижения и участие в Shell Eco-marathon Europe & Africa 2023. Всички те демонстрираха иновативност, инженерен талант и отдаденост в създаването на енергийно ефективни превозни средства, които променят бъдещето на устойчивия транспорт.

За да вземете участие в следващото издание на престижното младежко състезание и научите повече за програмата, посетете официалния сайт на Shell Eco-marathon (SEM).